Friday, November 12, 2010

Jom Kenal Rempah dalam English!

Pernah tak korang nak cuba resepi baru, tapi bahan2 yang ditunjukkan tu dalam Bahasa Inggeris?
Kadang2 tak tau jugak mende lah kan yang diorang cakap tu... kan kan?
So kat sini aku nak tunjuk serba sikit la rempah ratus kita ni dalam English, ok? :)



 Bawang Merah/ Bawang Kecil
Shallot

 Bawang Besar
Onion


Bawang Putih
Garlic 


 Kunyit Basah/ Kunyit Hidup
Turmeric



Halia
Ginger 

 
 Lengkuas
Galangal 



Jintan Manis/ Jintan Besar
Fennel Seed



 Jintan Putih/ Jintan Kecil
Cumin



Kulit Kayu Manis
Cinnamon 



Bunga Lawang
Star Anise



Bunga Cengkih
Clove


 

 Buah Pelaga
Cardamon
Halba
 Fenugreek

Halba Putih
(nama tak dapat cari hehe)
Halba putih adalah rempah yang berwarna putih di dalam halba campur, seperti gambar di bawah.


Halba Campur 
(Halba, Halba Putih, Jintan Manis, Jintan Putih)
Mixture of Spices





Biji Ketumbar
Coriander Seeds





Biji Sawi
Black Mustard Seeds



 Lada Hitam
Black Pepper Seeds


 Buah Keras
Candlenuts


 Daun Pandan
Pandan Leaves


Serai
Lemon Grass 



Daun Selasih
Basil Leaves



Daun Kari
Curry Leaves

3 comments:

  1. bnyk lagi ko x letak...pasni aku nak ko letak lagi...dh la aku ni kurang vocab..

    ReplyDelete
  2. Daun Selasih is not basil leaves. Daun selasih is a local species version of the basil leaf. Daun selasih leaf is no longer, the smell and taste is different from basil. Even Basil itself has got many species.

    ReplyDelete