Sunday, December 26, 2010

Mi Udang Dewi



(Anggaran hidangan : 2 bungkus mi / 2kg)


Bahan - bahan:


1/2 labu bawang putih
20 tangkai cili kering (lebih jika mahu pedas)
2 botol sos cili
5 biji ubi kentang (sebesar penumbuk)
Garam dan gula


Cara - cara:


1. Tumis bawang putih yang telah ditumbuk kasar.
2. Masukkan cili kering yang telah dikisar (tidak dicampur dengan apa2 bahan lain)
3. Apabila tumisan sudah sedikit pecah minyak, masukkan sos cili untuk menambahkan rasa.
4. Kemudian, tambahkan ubi kentang yang telah direbus dan dikisar.
5. Apabila sudah mendidih sedikit, masukkan udang.
6. Setelah udang sedikit masak, masukkan garam dan gula. 
7. Masukkan mi. Masukkan juga bahan hiasan. Sedia dihidangkan. 


* Sayur yang sesuai kubis cina (kubis panjang), daun bawang, cili masak.
* Jika disediakan untuk majlis/rumah terbuka, siapkan kuah tanpa memasukkan udang dan mi terlebih dahulu. Hanya masukkan apabila kuah dipanaskan dan ingin dihidang. 


Mi Udang ni saya belajar dengan Mak Cik Dewi, mak kepada kawan saya Ilham. Sebab tu lah mi ni namanya Mi Udang Dewi :)

Sedap gila kot mi ni, mungkin sebab air tangan Mak Cik Dewi. Mak Cik Dewi memang ada ternak udang, jadi masa saya berkunjung ke rumah beliau, beliau sekelip mata je siapkan mi ni. Memang terangkat habis! Walaupun rencah2 nya simple je, tapi memang menjilat jari.

Tengok jela muka saya yang tah brape kali tambah time tu:


Thanks Mak Cik sebab ajar resepi yang sedap ni. Nanti saya pi rumah, makcik masak ni lagi tau! Sayang mak cik! :) 

No comments:

Post a Comment